POSLEDNÍ ŠANCE: SLEVA AŽ 16 % NA VYBRANÉ OSB DESKY - JEN DO KONCE DUBNA!
×![]() |
„Musím to dělat tak, abych se za to nemusel stydět.” |
Tom je milovník dřeva, medoviny, dýmek a srdcem včelař. Na svém youtubovém kanále Bradmantom tvoří různé návody i zábavná videa, s kamarádem tvoří podcast Off topic talk show. Mezi jeho nejpopulárnější výtvor bezpochyby patří seriál o tom, jak si vyrobit vlastní domácí udírnu. Pokud vás to stejně jako Toma táhne k uzení, máme pro vás praktický rozhovor, ve kterém Tom prozradil ještě o něco víc než ve svých videích. Zároveň vás nechá nahlédnout do zákulisí natáčení a co to obnáší.
Přejeme příjemné počtení!
Dlouhé roky jsem udil v nejběžnějších udírnách, tzn. měl jsem jak plechovou udírnu, tak zděnou a vždy se našlo několik věcí, co mi na každé z nich vadilo. Jediná cesta, která se tedy nabízela, bylo vyrobit si vlastní konstrukci doplněnou vlastníma vychytávkama. Zděná udírna byla moc veliká, měla malá dvířka, špatně se tam vkládalo maso i klobásy. Plechová byla zase celkově malá a před vlastní úpravou bylo třeba hodně korigovat teplotu. Myslím, že dřevěná udírna je nejlepší kompromis. Dřevo se dobře opracovává, je to dobrá volba co se týče termoregulace a je i celkem mobilní.
Určitě jo. Kdybych stavbu udírny nenatáčel a vyráběl ji jen pro sebe, tak bych se s tím asi tolik nemordoval, nedělal bych to až tak do detailu. Udírna by byla funkční, i kdyby tam byly jiné panty, podstavec by byl součástí konstrukce. Zkrátka bych to udělal podruhé mnohem jednodušší, hlavně střechu bych udělal pultovou. Ale na druhou stranu, když tak nad tím přemýšlím, tak jsem rád, že je taková, jaká je. Baví mě to a láká mě vymýšlet další vychytávky.
Celkově určitě víc než 100 hodin. Přesně těžko říct. V těch hodinách není započítaná tvorba návrhu udírny, vybírání, shánění materiálu a samotné natáčení (které zabralo velké množství času). Takže bych se nedivil, kdyby to celkově bylo 150 hodin, možná i víc. Myslím, že zručný člověk to zvládne za cca 60 hodin. Natáčení někdy trvalo mnohem déle, než bylo třeba. Mám tendenci všechno popisovat hodně do detailu. U toho natáčení mi paradoxně nejvíc trvá intro a outro videa. Jakmile začnu vysvětlovat během práce, tak pak už to je v pohodě.
Ne ne, nikdy to nemám připravené do detailu. Když je video náročnější a delší, tak si jen připravím důležité body, co říct. Téměř vždy to je má improvizace a většinou se to na první dobrou povede. Vlastně nemám ten čas navíc, který by byl potřeba pro přípravu scénáře.
Teď už jo. Abych řekl pravdu, tak mi to trvalo desítky videí, než jsem si sám sebe pustil. Dřív jsem svůj hlas neměl rád, nerad jsem se na sebe koukal ve videu, takže tenhle krok byl pro mě celkem těžký. Původně jsem na YouTube chtěl natáčet jiný typ videí, kde nebudu ani já a ani můj hlas. Ale pak se ta tvorba vydala úplně jinou cestou.
Bojoval jsem hlavně s místem v dílně, protože ta udírna je fakt obrovská. Musel jsem počítat každý centimetr, abych prošel dveřma. Na lámání chleba došlo ve chvíli, kdy jsem ji s bráchou přemisťoval z dílny ven pod pergolu. Ta finální manipulace byla hodně náročná, v tu dobu jsem měl demontované schody z dílny, takže nám to dalo pořádně zabrat.
Co se týká konstrukce, tak oříšek pro mě bylo svařování. Musel jsem si to zase celkově připomenout, protože to není moje parketa, lidem ve videu jsem to také i zmínil :)
Pokud tam lidé budou dělat nějaké materiálové kompromisy, tak si myslím, že je reálné se dostat na 5 000,- až 6 000,- Kč. Pokud to lidé budou dělat přesně podle mě, tak se budeme pohybovat v rozmezí od 10 000,- do 12 000,- Kč. Záleží prostě na materiálu. Já jsem tam třeba použil vermikulitové desky, což jsou desky, které jsou izolační a vydrží až do 1 200 °C.
U dřevěné udírny je problém, že se spirála rozpálí úplně do oranžova a může se snadno stát, že udírna vzplane. Takže jsem tam chtěl mít tuhle dobrou izolaci, která se dá zároveň nahradit jiným materiálem. Tyhle desky mě stály cca 800,- Kč i s dopravou. Když někdo použije plech, tak ho to bude stát o něco méně. Ušetřit se dá třeba na elektroinstalaci, typu střechy… Je tam několik způsobů, jak cenu stlačit na těch 5 až 6 tisíc, ale nutno říct, že já to nemám úplně přesně napočítaný. Potřeboval jsem např. plech 60 x 60 cm, ale musel jsem koupit celou tabuli, která měla 2 x 1 metr.
Já jsem věděl, co chci použít, jak by panty měly vypadat a zároveň jsem to chtěl mít fakt hezký. Hned na začátku jsem věděl, že nechci pozinkované panty. Chtěl jsem černé a ty na Artisanu měly. Navíc byly za dobrou cenu a hlavně byly skladem. A další věc je bombastický zákaznický servis. To je i důvod toho, proč u Artisanu budu nakupovat znovu a nebudu řešit, jestli to náhodou někde není o pětikorunu levnější. Věděl jsem, že když chci hezký pant, tak si budu muset připlatit. Ale u Artisanu to žádná darda nebyla.
Plechovou udírnu jsem tenkrát ještě izoloval palubkama a hodně to pomohlo. Bavil jsem se s jedním tesařem, který mi vyprávěl o tloušťce palubek a jaké mají izolační vlastnosti. To jsem pak různě testoval a opravdu to tak bylo. U udírny mi šlo hlavně o tepelnou izolaci. Druhým faktem je, že raději pracuji se dřevem než s plechem a kovem. Takže dřevo bylo jasnou volbou. Vzal jsem v potaz i to, že dřevo stále pracuje, hlavně venku. V zimě vlhne a zvětšuje objem, v létě zase sesychá, takže palubky jsem zvolil proto, aby tam pak nevznikaly škvíry.
Kovový rám podstavy jsem vybral kvůli stabilitě, a časem došlo i na kolečka z důvodu manipulace s udírnou pod pergolou, takže ta volba byla správná.
V podstatě ne. Dřevo se mi líbí, mám ho rád jako materiál a jednoduše se opravuje.
Vždycky si říkám, že když vyrábím něco ze dřeva a nepovede se to, tak v nejhorším případě to můžu rozřezat a hodit do kamen :).
Dlouho jsem vybíral ty zmíněné panty. Nejdřív jsem obešel několik hobby marketů, tam mě nic nenadchlo. Pak jsem zkoušel různé menší obchůdky, ale tam nebyl zase velký výběr.
Vlastně byl problém sehnat i ty vermikulitové desky. Později jsem zjistil, že jsou dostupné v každé obci, kde je nějaký kominík nebo třeba kamnář, oni většinou tyhle desky mají. Jinak, vermikulitová deska není obchodní název, je to označení minerálu v desce. Pak se mi tedy podařilo sehnat přímo výrobce a musel jsem si to domluvit přímo přes maloobchodního prodejce. Nechtěl jsem tenhle materiál nahradit něčím jiným. Vnímal jsem i zodpovědnost, že to ostatní budou stavět podle mě a kdyby to někomu chytlo, tak by to nebylo dobré. Věděl jsem, že to musím udělat tak, abych se za to nemusel stydět.
A poslední věc, která mě napadá: některé komponenty jsou přímo z Číny. To jsou většinou ty elektronické díly, termostaty a regulátory. U nás se dají objednat, ale jsou několikrát dražší a vlastně to jsou úplně ty stejné věci.
Co si pamatuji, tak hodně lidí se inspirovalo, ale přesné číslo nebo odhad nemám. Myslím, že těch udíren podle toho mého návodu bude mezi 50 a 100 (soudím podle fotek, které mi průběžně poslali). Později se na internetu objevily různě postavené udírny se stejnými panty, rohovníky a poznal jsem v tom vlastně určitý „rukopis” postupu, který jsem moc dobře znal. Takže možná se inspirovalo mnohem víc tvůrců, nevím.
Příští rok budu kutit, zkoušet a vyrábět víc věcí. Čeká mě veranda, zastřešení bazénu, parkovací stání i menší dřevostavba jako přístup k baráku. Jsou to spíš větší projekty, protože u toho bazénu chci dělat i domácí vytápění. Dále bych se chtěl pustit do dřevěné fasády, tzn. nahodit zpevňovací omítku a následně dřevem obkládat 2 strany domu. Potom bych chtěl kompletně vystěhovat a předělat celou dílnu, nový podlahy… To je takové minimum a myslím, že mě toho napadne časem mnohem víc. Tak doufám, že mi to vyjde i časově.
Natáčet jsem začal někdy v roce 2018 s tím, že je možná někdy dám na YouTube. Začal jsem natáčet na telefonech, a to mi zůstalo do teď, jen postupně měním iPhony za lepší. Nedávno jsem si pořídil zvukový rekordér. Teď se chystám kupovat nejnovější zrcadlovku od Canonu, na kterou bych chtěl přejít. Ale myslím, že nejdůležitější posun byl ten zvukový rekordér, videa dostala úplně jiný rozměr.
Videa jsem nejdřív stříhal v iMovie, teď dělám s programem Final Cut Pro. To je už dražší program, který je pro filmaře, ale má několik dobrých funkcí, které jsou pro mě důležité.
Co se týká stativů, tak používám zatím ty obyčejné, tady jsem neinvestoval žádnou velkou částku. S kamarádem máme studio, kde natáčíme podcasty a tam mám k dispozici i studiová světla, která si občas vypůjčím. Jednou jsem to podcenil, natáčel jsem bez světel a ten výsledek nebyl dobrý. Takže si asi budu kupovat výbavu i domů.
Určitě zaměřit se na zvuk. Podle mě je to minimálně 3x důležitější než technika, na kterou natáčím, a obraz videa. Když je zvuk nepříjemný nebo roztřepený, tak to nikdo nebude chtít poslouchat. Mým doporučením je pořídit si alespoň základní klopák nebo směrový mikrofon, pokud natáčíte venku. Video samotné může být natočené klidně na starším telefonu.
Od té doby, co jsem pochopil, že si lidé všímají i velkých detailů ve videu, tak řeším třeba i úklid dílny a místa, kde natáčím. Takže každé video začíná přípravou místa a výběrem úhlu, odkud budu natáčet. Pak následuje aspoň základní příprava toho, co budu říkat, pač to je všechno z hlavy, scénář nemám. Myslím si, že když něco natáčím, tak mi ta činnost trvá 4x déle, než když bych to dělal bez kamery.
Můj syn chtěl podobně jako Jirka Král a další youtubeři natáčet herní videa. Tak jsme se do toho pustili. Později jsme se přestěhovali, začal jsem včelařit a vyrábět si včelí úly. Během toho jsem si říkal, že to možná bude zajímat i ostatní, a tak jsem s tím pomalu začal. První videa byla bez zvuku, bez komentáře a já jsem tam vůbec nebyl vidět. Úplně první video jsem pak hodil do šuplíku a začal jsem točit obecně o včelách. Pak jsem točil o dýmkách a postupně se to začalo směřovat k současné tvorbě. Vždycky mě bavilo připravovat nějaké návody a dávat praktické tipy.
• Stavba udírny – Díl 1. – Podstavec
• Stavba udírny – Díl 2. – Udírna
• Stavba udírny – Díl 3. – Stříška a madlo
• Stavba udírny – Díl 4. – Výsuvné rošty
• Stavba udírny – Díl 5. – Spirála, okapový plech
• Stavba udírny – Díl 6. – Komín a západka
• Stavba udírny – Díl 7. – Elektroinstalace
• Stavba udírny – Díl 8. – Úprava podstavce a vlastní znak
Nátěr udírny: Olej ADLER Pullex Aqua Terra - odstín Ořech 0.75 l a 2.5 l
Lepení palubek: Soudal 66a PU lepidlo
Závěs brankový ozdobný černý
Rohovníky ozdobné černé
Vruty do kování DOMAX